ראובן ברמן קדים נולד בעיר פילדלפיה, ארה"ב ב– 14 בדצמבר, 1929. כבר בילדותו התעניין ולמד רישום, ציור ופיסול במסגרות חינוכיות שונות, ואת לימודי התיכון סיים בלוס אנג'לס, במגמה לאמנות. לאחר מכן השתתף לתקופה קצרה בתיאטרון מקצועי בעיר. ב-1946 הצטרף לתנועת הנוער הציוני "הבונים", ונעשה פעיל בה. ב-1949- למד אנתרופולוגיה ועיצוב אדריכלי במכללה העירונית של לוס אנג'לס, אך עזב כדי לעלות לישראל עם "הבונים" בדצמבר 1950. אחרי הכשרה קצרה בקבוצת גבע בעמק יזרעאל, הצטרף עם גרעין "הבונים" למייסדי קיבוץ אורים בנגב הצפוני, שם עבד בגינון נוי.
בינואר 1953 עבר לירושלים, למד עברית, שקד על העשרת הידע על ידי קריאה אינטנסיבית ולימוד עצמי, ושמע הרצאות בארכיאולוגיה והיסטוריה באוניברסיטה העברית. בתקופה זו חזר לעסוק בציור ורישום וגם כתב שירה באנגלית, אחדים משיריו התפרסמו בכתבי עת.
בשנים 1954–1956 למד ב"בצלאל" - האקדמיה לאמנות ועיצוב, בירושלים.
ב-1957 נסע למקסיקו סיטי שם, התקבל כעוזר-מתלמד אצל האמן דיאגו ריוורה לציור ותיקון פרסקאות, אך בשל מחלתו הקשה של ריוורה לא יצאה התוכנית אל הפועל. ברמן נשאר לצייר במקסיקו סיטי. שם גם הציג את תערוכת היחיד הראשונה שלו. כמו-כן פגש שם את האמן רופינו טומאיו וזו היתה נקודת ציון מבחינתו.
בשנים 1961-1958 התגורר בתל אביב, החל לצייר לראשונה בסגנון מופשט והשתתף בכמה תערוכות קבוצתיות. לפרנסתו עסק בעיצוב גרפי, תכנון ועיצוב תערוכות מסחריות, לימד רישום וציור, ערך כתב-עת (באנגלית), כתב וגם אייר. ב-1965 שהה כחצי שנה (עם אשתו ובתם הבכורה) בבית הוריו בלוס אנג'לס. שהותו ונסיעותיו ברחבי ארה"ב זימנו לו היכרות מפרה עם האמנות האמריקנית. בשנת 1970 העתיק מגוריו (עם משפחתו) לרחובות, שם פעל ויצר.
בשנים 1972-1963 היה ברמן מבקר אמנות בעיתון "ג'רוסלם פוסט", ובשנים 1973-1966 גם מבקר אמנות בעיתון "ידיעות אחרונות". בשנים 1989-1976 שימש מורה ומנחה ביחידה לעיצוב בסיסי בפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים בטכניון בחיפה. בשנים 1994-1979 היה מרצה בכיר במחלקה לאמנות ב"בצלאל", האקדמיה לאמנות ועיצוב בירושלים, ובשנים 1993-1984 היה מורה גם בסדנה לאדריכלות בתל אביב.
בנוסף על תפקידו כמבקר אמנות ועיסוקו האינטנסיבי בהוראת האמנות, עסק גם בניהול אמנותי ואוצרות. בין היתר שימש מורשה ואוצר לבחירת הייצוג של ישראל לביאנלה של אמנים צעירים במוזיאון לאמנות מודרנית בעיר פריז (1969) ולביאנלה ה-17 בסאו-פאולו שבברזיל (1983). היה המנהל האמנותי, מטעם קרן תל אביב לספרות ולאמנות, האחראי להצבת פסליהם של ארבעה פסלים נודעים, באתרים ציבוריים בעיר (1975-1973). שימש המנהל האמנותי הראשון של ביתן האמנות בפארק הירקון (1979), וכן אוצר-אורח של התערוכה "המרכיב הרציונאלי ביצירותיהם של אמנים ישראליים", שנערכה במוזיאון לאמנות חדשה בחיפה (1986). היה האוצר של תיק הדפסים של 14 אמנים-מורים באקדמיה בצלאל, לרגל חגיגות ה-80 (1986). כמו כן שימש חבר המדור לאמנויות פלסטיות שליד המועצה לתרבות ולאמנות (1969-1966 וגם 1981-1978).
ב-1966 היה לאמן הישראלי הראשון שציוריו חרגו מהמוסכמה של הפורמט המלבני, ומאז מצע הציור הוא עבורו פועל יוצא של האירוע האמנותי ולא נתון קבוע מראש. באותה שנה גם צייר את ציוריו "הגיאומטריים-קונקרטיים".
ב-1971 התחיל לפתח מערכות צבעוניות המושתתות על עקרונות סדר רציונאליים. ב-1979 עבד על הציורים הראשונים שבהם כל מרכיבי הקומפוזיציה נקבעים וערוכים על פי יחסים הרמוניים מדודים, דהיינו על פי חתך הזהב, טור פיבונאצ'י, טורים אחרים ומלבני שורש, במשולב עם הרמוניות צבעוניות שיטתיות, ביניהן תורתם של יוהנס איטן, של יוזף אלברס והקנון היפני העתיק, "אירו נו קוברי".
ב-1983 יזם קורס באקדמיה "בצלאל" שנשא את השם "המזרח הקרוב כמקור לאמנות עכשיו". תוך כדי עיצובו והנחייתו, נרקמה תפיסתו האישית שביסודה עומדים המושג "גיאומטריה מטפיזית" והגישה ההוליסטית שאפיינו את המקדשים (המבנים ה"קוסמיים") מאז ימי קדם ועד הרנסנס. את הציורים הראשונים שנבעו במובהק מרעיונות אלה צייר ב-1985. ב-1990 יצר את העבודה הראשונה שנועדה לרצפה ולא לקיר "שולחן השרטוט שלי: האתר". באותה שנה הוסיף לשם משפחתו את השם "קדים". ב-1991 שהה חמישה חודשים בקריה הבינלאומית לאמנויות, פריז. את שהותו שם ייחד לפיתוח של מצבור רעיונות לעבודות תלת-ממדיות בעלות זיקה למושגים תל, תיבה, ארון ומקדש ולמארג הצורני בנוסח האסלאמי.
מאמצע 1995 החל להשתמש בתוכנת מחשב כאמצעי בלבדי ליצירה ולפיתוח מארגים, בעיקר ברוח המארגים האסלאמיים, כתשתית מורפולוגית ולשם יישומם בעבודות תלת-ממדיות. ב-1999 הדפיס הדפסה דיגיטלית גדולה, ראשונה.
ב-2004 הציג תערוכת יחיד רחבת היקף במוזיאון תל אביב, "מארגים, סימביוזה מזרחית-מערבית". אחריה החל לעבוד במקביל על אתר אישי וספר אמן שיצא ב-2010. הספר "ראובן ברמן קדים - אמנות גיאומטרית - הסוד הנסתר של הטבע", בהוצאת ידיעות אחרונות, יצא בתמיכת מפעל הפיס.
ב- 2011 - קיבל פרס מפעל חיים ממשרד התרבות והספורט.
ראובן ברמן-קדים נפטר בנובמבר 2014.
ראובן ברמן קדים היה נשוי לשושנה ברמן, שופטת בית-המשפט המחוזי בתל-אביב, בדימוס. להם שתי בנות וארבעה נכדים בוגרים. בתם דנה ברמן-עינב היא מפיקה בהוצאת ספרים, בתם נועה ברמן-הרצברג היא תסריטאית, מרצה לתסריטאות בבצלאל ו"מחמיצה סדרתית" (serial pickler). שני חתניו, ירון עינב ויואל הרצברג, סטודנטים-לשעבר של ברמן-קדים, עוסקים האחד בעיצוב גרפי והשני בעיצוב אמנותי לקולנוע וטלוויזיה.
קישור לערך בוויקיפדיה על האמן.
קישור ל אתר האישי (2008) בעיצובו של האמן המציג מעבודותיו.
מוזיאון חיפה לאמנות, "חדר אמן" המוקדש לעבודות האמן, אוצרת: לימור אלפרן
גלריה זומר לאמנות, "הסדר הנסתר של הטבע".
מוזיאון תל אביב לאמנות, מארגים, סימביוזה מזרחית-מערבית, אוצר: מארק שפס.
גלריית הסנאט, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב. כאן, מהחידקל עד עמודי הרקולס, אוצר: פרופ‘ חיים מאור.
בית מיכל, רחובות דיאלוג עם אמנות האסלאם, אוצרת: עדה נעמני.
הגלריה האחרת, המכללה האקדמית לחינוך תלפיות, תל אביב. מראובן ברמן לראובן קדים, אוצרת: רביבה רגב.
גלריה המחלקה לאמנות, אקדמיה בצלאל, ירושלים.
גלריה ארטיפקט, תל אביב.
גלריה ארטיפקט, תל אביב.
גלריה מבט, תל אביב.
גלריה מבט, תל אביב.
גלריה דניס רנה, פריז.
גלריה אוה קוהון, היילנד פארק, מדינת אילינוי, ארה“ב.
מוזיאון תל אביב לאמנות , תערוכת יחיד בכל חללי ביתן הלנה רובינשטיין. אוצרת: נחמה גורלניק.
גלריה דלסון-ריכטר, יפו העתיקה.
גלריה מבט, תל אביב.
גלריה רינה (ברתה אורדנג), ירושלים.
גלריה 220, תל אביב.
מרכז לוס-פילז, לוס אנג‘לס, ארה“ב.
גלריה כרמל ארט, מקסיקו סיטי, מקסיקו.
"מארגים" – תערוכה קבוצתית - גלריה, "מקום לאמנות", תל אביב. אוצרת: דליה דנון
המוזיאון מציג את עצמו: אמנות ישראלית מאוסף המוזיאון - מוזיאון תל-אביב לאמנות
קסטרו ומוזיאון ת"א לאמנות מציגים קולקציית T-ART
מאנדי וורהול עד היום: התרבות, הצבע, הגוף. מוזיאון חיפה לאמנות, אוצרת: סבטלנה ריינגולד
תערוכת זוכי פרסי משרד התרבות והספורט לאמנות ולעיצוב 2011, מוזיאון פתח תקווה
"החברים של אבא" מחווה לשלמה קורן, ורטיגו משכן אמנים, כפר אמנות אקולוגי, נתיב הל"ה. אוצר: נימרוד קורן יועצים: מארק שפס ויונה פישר.
מחנה ציור 2009, 28 אמנים, הסדנה לציור, רמלה ואופקים.
10+ – מיתוס ומציאות, מוזיאון תל אביב לאמנות. אוצר: בנו כלב.
רקמות, גלריית הסנאט, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, באר שבע, אוצר: פרופ‘ חיים מאור.
בצלאל, סות‘ביס תל אביב.
1999 - דו-שיח בין עולמות-תרבות, מגוגן עד להווה הגלובלי, תערוכה בינלאומית מוזיאון לודוויג, קלן, גרמניה. אוצר ראשי: מארק שפס.
1998 שנות ה-70 באמנות ישראל, מוזיאון תל אביב לאמנות. אוצר: מרדכי עומר.
קדימה: המזרח באמנות ישראל, מוזיאון ישראל, ירושלים. אוצר: יגאל צלמונה.
אולטימה, מוזיאון הרצליה לאמנות והגלריה האוניברסיטאית, אוניברסיטת חיפה.
פרספקטיבה – מושגים אסתטיים חדשים באמנות שנות השמונים בישראל, מוזיאון תל אביב (ביתן הלנה רובינשטיין). אוצרת: דליה מנור.
40 מישראל – פיסול ורישום בן זמננו, תערוכה נודדת מטעם משרד החוץ, במוזיאונים ברחבי העולם
המוזיאון כאספן, מוזיאון תל אביב לאמנות.
מקום וזרם מרכזי, 44 מישראל, פיסול בן זמננו, מוזיאון הרה-ארק, פרפקטורה גונמה, יפן וקוריאה. אמנות ישראלית עכשיו - תצוגה מורחבת, מוזיאון תל אביב לאמנות.
חמישה ציירי מופשט (ג‘ון בייל, ראובן ברמן, לאה ניקל, פיני צינוביץ, משה קופפרמן) מרכז התרבות, רחובות מבנים וטקסטורות, (קבוצת “קונקרט“), המוזיאון העירוני, בנדורף, גרמניה.
אברהם חי - מפגשים עם אמנים (תצלומי דיוקן ולידם עבודות של האמנים המצולמים), הגלריה ע“ש גניה שרייבר, אוניברסיטת תל אביב, ומוזיאון ינקו דאדא, עין הוד.
ציוני דרך באמנות ישראל, מוזיאון ישראל, ירושלים.
ריבוי-מגוון-ערך (רכישות חדשות 1985-1982) מוזיאון חיפה לאמנות חדשה. - מחווה לדוד הנדלר, גלריה מבט, תל אביב.
המרכיב הרציונאלי, מוזיאון חיפה לאמנות חדשה.
גרפיקה ישראלית מטעם משרד החוץ ומרכז בורסטון, נורווגיה.
תערוכת הדפסים, סדנת ההדפס, ירושלים.
גרפיקה ישראלית, תערוכה נודדת מטעם משרד החוץ ומרכז בורסטון, בדרום אמריקה.
הטריאנלה הראשונה לגרפיקה ישראלית, המוזיאון לאמנות חדשה, חיפה.
הביאנלה הבינלאומית לגרפיקה, לובליאנה, יוגוסלביה.
צבע אדום (תערוכה קבוצתית נודדת), אמנות לעם.
- מגמות באמנות המופשטת הגיאומטרית, מוזיאון תל אביב.
- אוסף קיץ, מוזיאון תל אביב לאמנות.
- 'החם' ו 'הקר' באמנות ישראל, מוזיאון חיפה לאמנות חדשה.
מגמות באמנות ישראל, 1980-1970, היריד הבינלאומי לאמנות, באזל, שוויץ.
אמנים בוחרים אמנים (אחד מששת הבוחרים), מוזיאון תל אביב לאמנות.
פסטיבל לאמנות ישראלית באוטווה וטורונטו, קנדה.
10+ (1970-1965) גלריה ג‘ולי מ., תל אביב.
רכישות חדשות, מוזיאון תל אביב (ביתן הלנה רובינשטיין).
צורה חוזרת, גלריה דלסון-ריכטר, יפו העתיקה.
מהגיאומטרי להארד-אדג‘, ביתן האמנים, תל אביב.
פסטיבל בינלאומי לציור, קאן סור-מר, צרפת.
ציור ופיסול ישראלי, גלריה אוהנה, לונדון.
עבודות קטנות, גלריה מבט,תל אביב.
בקו ישר, ביתן האמנים, תל אביב.
תערוכת סתיו, גלריה מבט, תל אביב.
תערוכת הפתיחה, עם פתיחת הבניין החדש, מוזיאון תל אביב.
מולטי-איזם, המוזיאון לאמנות חדשה, חיפה.
תערוכת הסתיו, מוזיאון תל אביב (ביתן הלנה רובינשטיין).
בעיגול (קבוצת 10+) גלריה גורדון, תל אביב.
שישה אמני המופשט (מ‘ ארגוב, ר‘ ברמן, י‘ זריצקי, א‘ כהנא, י‘ שטרייכמן) תערוכה נודדת מטעם משרד החינוך והתרבות.
זינוק של אמונה (אמנות ישראלית בת-זמננו), גלריה אוניברסיטאית, אלבני (מדינת ניו יורק), ארצות הברית.
תערוכת הסתיו, מוזיאון תל אביב (ביתן הלנה רובינשטיין).
בחירת האספן, גלריה רינה, ירושלים.
רכישות חדשות, מוזיאון ישראל, ירושלים.
אדום (קבוצת 10+),גלריה כ“ץ, תל אביב.
אמנות ישראל בת-זמננו, אמהרסט קולג‘, מאסצ‘וסטס, ארצות הברית.
אמנות חדישה מישראל, הגלריה העירונית, מנצ‘סטר, אנגליה.
תערוכת האביב ותערוכת הקיץ, גלריה גורדון, תל אביב.
הפרח (קבוצת 10+), גלריה מסדה, תל אביב.
סלון הסתיו, גלריה מעליה, תל אביב.
אמנות חדישה בישראל, בית המלין, תל אביב.
חמישה אמנים, מועדון המדורה.
אמנים צעירים, בית המלין, תל אביב.
מרצה בכיר במחלקה לאמנות, בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב, ירושלים. מורה לעיצוב בסיסי, ציור, רישום, בקורסים שונים והנחיה אישית. יזם, עיצב והנחה את הקורסים: “המזרח הקרוב כמקור לאמנות עכשיו“ (1987-1983) ו“מארכיטקטורה לציור“ (1989-1987).
מורה ומרצה בסדנא לעיצוב ולאדריכלות, תל אביב. עיצוב בסיסי דו-ממדי, רישום, סגנונות אמנות כתשתית לעיצוב גרפי, היבטים של צבע וקומפוזיציה בעיצוב תלת-ממדי.
מורה ומנחה ביחידה לעיצוב בסיסי בפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים, הטכניון, חיפה. הוזמן על ידי יצחק דנציגר ואל מנספלד לעצב את הקורס בתורת הצבע. הנחה קורסים בשימוש בצבע בעיצוב תלת-ממדי והעביר סדנאות פתוחות בנושאים כגון “מיצגים מורפולוגיים“, “מבנים כאמצעי הבעה“ ו“מצבע לצורה“.
מורה לציור במכון בת ים לאמנות. עיצב והנחה קורס רב-שנתי המבוסס על התנסות במגמות בולטות באמנות מאה ה-20.
מורה לרישום, ביה“ס התיכון ע“ש חנה יפה (ויצ“ו), תל אביב
אוצר תיק הדפסים לציון 80 שנה מאז היווסדה של “בצלאל“, האקדמיה לאמנות ועיצוב, ירושלים. התיק כלל 14 הדפסים חדשים מאת אמנים-מורים בבצלאל.
אוצר-אורח לתערוכה “המרכיב הרציונאלי ביצירותיהם של אמנים ישראלים“, מוזיאון חיפה לאמנות חדישה. כלל עבודות של 25 אמנים וחיבר קטלוג.
מורשה ואוצר לביאנלה הבינלאומית ה-17 בסאו פאולו, ברזיל. האמנים שבחר: לארי אברמסון (הדפס), אליה און (צילום), גבי קלזמר (ציור), בוקי שווארץ (וידיאו). חיבר טקסטים לקטלוג הכללי.
מנהל אמנותי ואוצר של שתי התערוכות היזומות הראשונות בביתן האמנות בפארק הירקון, תל אביב: האמנים: יגאל שם-טוב (צילום), יהושע בורקובסקי (פסלים קטנים). חיבר קטלוג על כל אחד מהם.
מנהל אמנותי של פרויקט להצבת “ארבעה פסלים“, מטעם קרן תל אביב לספרות ולאמנות, באתרים ציבוריים בעיר. הפסלים של: יצחק דנציגר, קנת נולנד, ג‘ורג‘ סיגל, מנשה קדישמן.
יועץ אמנותי לנגיד מכון ויצמן למדע, רחובות, לתצוגת קבע של סדרת התחריטים “לוס קפריצ‘וס“ מאת פרנצ‘סקו גויה.
מורשה לביאנלה השישית לאמנים צעירים, המוזיאון לאמנות חדשה של העיר פריז. האמנים שבחר: רפי לביא (ציור), בני אפרת (פיסול), מיכה אולמן (הדפס), אלקס אגור (צילום), צוות בראשותו של מיכאל בורט (בינוי ערים), נועם שריף (יצירה מוזיקלית). לבני אפרת הוענק הפרס מטעם מוזיאון רודן. הכין דף הסבר על אודות כל אמן
חבר המדור לאמנויות פלסטיות, המועצה הציבורית לתרבות ולאמנות.
חבר ועדות שיפוט מקצועיות של קרן שרת, קרן אמריקה-ישראל, תל אביב.
מבקר אמנות ב“ידיעות אחרונות“, לאזור תל אביב והמרכז.
מבקר אמנות ב“ג‘רוסלם פוסט“, לאזור תל אביב והמרכז.
חבר המדור לאמנויות פלסטיות, המועצה הציבורית לתרבות ולאמנות.
עורך רבעון בשפה האנגלית של תנועת המושבים, שבו שימש גם כותב ומאייר. בתקופה זו עבד בתור מאייר עצמאי עבור כתבי עת אחדים ובהם “קוסמוס“ (מדע בדיוני) ועסק גם בתכנון וביצוע של תערוכות מסחריות.
"האמנות הדיגיטלית עברה שלוש תקופות: בתקופה הראשונה, מהמצאתו של המחשב ועד אמצע שנות ה-90, הטכנולוגיה הדיגיטלית שימשה ככלי. במילים פשוטות, הייתה לנו הפריווליגיה להגיד איפה נגמר האדם ומתחיל המכשיר. האמנים בתקופה זו ראו את המחשב ככלי ופעלו (וחלקם אף אכן היו) כמדעני מחשב, החוקרים את האופציות הגלומות במכשיר הקסום: הדיוק, המהירות, ההכפלה המושלמת של דימויים המהדהדת את השעתוק הטכני שהציג וולטר בנימין במאמרו יצירת האמנות בעידן השיעתוק הטכני. דוגמא לסוג זה של אמנות דיגיטלית אפשר לראות בתערוכה של הצייר ראובן ברמן קדים, בגלריה זומר, הכוללת ציורים דיגיטליים. ניתן לראות שהשימוש בתוכנת הציור הדיגיטלי עבור ברמן קדים, נובע מהיכולת של המחשב לצייר תבניות מתמטיות מושלמות ועזר לו בחיפושו אחר תבניות המופיעות במדע, בטבע, באמנות ובאדריכלות. במובן זה הוא פעל כמו מדען הבודק את נוסחאותיו בעזרת סימולציות ויזואליות שיוצר המחשב."
“ראובן קדים הוא אמן חריג במחוזותינו. ראשית, משום שגוף העבודות שלו קשור בקשר בלתי ניתן להפרדה אל התיאוריות הפילוסופיות שהוא מפתח, תיאוריות שהן המניע והמקור של עבודתו החזותית. אלה הן תיאוריות בין-תחומיות המשלבות, מצליבות ומאחדות גופי ידע מתחומי המדע, התיאולוגיה, האמנות, המיתולוגיה וטכנולוגיה עילית. הן נובעות מתוך חלקיקי היסוד של הסדר היקומי והקיומי ומתפתחות למארגים מורכבים, לכאורה כאוטיים, המתגלים לבסוף כביטויו של סדר הגיוני ומוחלט. שנית, קדים הוא אמן חריג משום העובדה שגוף העבודות שלו מממש תפיסות אמנותיות מודרניסטיות ואמונות אוטופיות על אודות סדר וקדמה, שפשטו את הרגל ופסו מעולמנו העכשווי, הפוסט מודרני והדיסטופי. ‘חריגותו‘ של ראובן קדים עושה אותו בעיני לאמן ייחודי, מעמיק, מורכב, בלתי-מתפשר ובלתי-נסחף אחר אופנות של רגע. שם התערוכה ‘כאן – מהחידקל עד עמודי הרקולס‘ רומז למקום מסוים (אגן הים התיכון) ולזמן מסוים (מן העת העתיקה ועד ימינו)... תשתית חזותית נוספת של עבודותיו קשורה לשפת המינימליזם, זרם אמנותי מודרניסטי שהתפתח בשנות ה-60 של המאה ה-20... ביו מייצגיו בישראל היו יחיאל שמי, בני אפרת, נחום טבת, ישראל הדני, מיכאל גרוס וראובן (ברמן) קדים... "
“ראובן ברמן... היה האמן הישראלי הראשון שציוריו חרגו מפורמטים מלבניים. מאז, הפורמט המעוצב הנו אחד ממאפייני עבודותיו. בעבודותיו הגיאומטריות החל לפתח מערכות צבעוניות המושתתות על עקרונות סדר רציונאליים. ציורים שמרכיבי הקומפוזיציה שלהם נקבעים וערוכים על פי יחסים הרמוניים מדודים, דהיינו על פי חתך הזהב, טור הזהב (טור פיבונאצ‘י) במשולב עם הרמוניות צבעוניות שיטתיות, ביניהן הקנון היפני העתיק ‘אירו נו קוברי‘".
“השפה ממומשת באמצעות טוהר צורני, חסכון וניקיון צבעוני... תערוכת חובה, במיוחד לאמנים ולחובבי אמנות“.
“ראובן ברמן הוא צייר, מורה, מבקר, יוזם ואוצר תערוכות. הוא חי את העכשווי, לומד את העבר ורואה קדימה. הוא מסרב לראות באמן ספק אסתטיקה ורגישויות בלבד ומאמין בחשיבות האמן היוצר כרב ידע, השכלה וקובע דעה. הוא מנסה להפוך את יצירתו כמשקולת נגד לחיים ה‘אמיתיים‘ המבולבלים, ונאחז בחשיבה ההגיונית גם ביצירה, כנגד טלטלות הציור הרגשי, המרושע והפרוע והסגנונות המשתנים לבקרים. הגיאומטריה כיחסים בטבע וכיסוד ליצירה ותרבות אובחנה בימים קדומים וקיבלה חיזוקים בתקופות מסוימות יותר מבאחרות. הציורים של ברמן (בגלריה “מבט“ בתל אביב) ניזונים מיסודות אלה ועוסקים בצבעים כקרינה ואמצעי לשינוי מצבים צורניים סטטיים. הוא יוצר מצבים מרחביים כשהצבעים בלבד יוצרים את הפרספקטיבות. הוא מנצל חוקי הרמוניה יפניים רבי-שנים בהתמודדות עם אלה האירופיים ומגביל עצמו לקבוצת צורות מינימליות: פסי אורך שווים ומשטחים זהים המשרתים את פעילות הצבעים. גורל הבדים הפיזי אינו גורלם הרעיוני. הם נראים כאין סופיים מלוטשים קורנים, בצבעים אקריליים ובביצוע מדויק ומושלם לרעיון".
“ברמן, אחד האמנים הרציונאליים הבולטים והיסודיים שלנו, מנהל בדרכו הביישנית והמאופקת מלחמה עקבית במקריות, בספונטאניות, בשלטון הרגש והאקספרסיה. הוא מייצג את היפוכם: ארגון, שיטה, תחכום ומערכת חוקים מוגדרת ומנומקת, שאינה משאירה חורים מעורפלים... הוא חוקר צבעים בתוך תבניות צורניות ומנסה להגיע לנוסחאות מדעיות מדויקות, תוך שאיפה להמציא שיטה חדשה, מרשם אישי. נקודת המוצא היא הצבע. לא במקרה הוא משווה אותן לתיבות מוסיקליות. כדי להגיע לתשלובת צלילים נקייה ומקורית בעלת חוקיות והיגיון פנימי, הוא סרק במחקרי הצבע שלו סולמות שונים והגיע מהמערב אל ה‘אירו נו קוברי‘, גלגל הצבעים היפני העתיק (צהוב, אדום, כחול, לבן ושחור) שכללי ההתנהגות עמו, כפי שהוא מסביר הם: ‘אסור לשדך צבעים בעלי מכנה משותף'".
“ציוריו בפורמטים מעוצבים, לרוב בקומפוזיציות מרתקות ומדויקות להפליא נראות מוכתבות על ידי היגיון שאין לערער עליו. תערוכתו ב-1975 של ‘עיגולים קורנים‘ ו‘מסגרות וצללים‘ בגלריה דלסון ריכטר ביפו הוכיחה כי הוא המנהיג הבלתי-מעורער בתחום זה בישראל ואולי אמן הצבע הבולט בארץ".
“במרכז תערוכתו של ראובן ברמן מוצבת סדרת “העיגול הקורן“ — 25 בדים עגולים נקיי צבע וחסכני צורה, המהווים רצף מתמשך של טיפול ביחסי הגומלין שבין הצורה העגולה לצבעוניותה... ברוב עבודותיו מנוטרלים המתחים הצורניים הצפויים והדגש מושם על יצירת המתח הצבעוני... בעבודות אחרות מעומתת העוצמה הצבעונית עם מערך צורני נוגד; ב“ריבוע המוטרד“... מתרחשת פעילות גומלין רב-ערכית ומנוגדת בין המרכיבים השונים. הממד האופטי מקנה למופשטים שלו מתח ועוצמה צבעונית, כעין פלפל הכרחי ליצירה כה מתוכננת ומחושבנת".
“ה‘קריאה‘ בציוריו הנוכחיים של ברמן מעניינת ורבת-פנים. במבט ראשון הם נראים פשוטים, אך עיקוב חקרני יותר מגלה, שבדיו רבי-אירועים ושופעי התרחשויות ויש בהם מחוכמת הצמצום וההחלטיות.“
“בין שיאי התערוכה — שלושה ציורים של ראובן ברמן מהם שני בדים מעוצבים ומשולש. צורותיו של ברמן גיאומטריות, עמוסות הגות וטוהר... הקסם של ברמן בחומרה ‘אנטי-לירית‘ שיש בה, עם זאת, פיוטיות הגותית.“
“אמן הגותי-שכלתני ואולי גם צייר סמלי בעל כורחו. הוא צייר יוצא דופן, מחמיר, תמציתי, ‘פילוסופי‘ אך לא על חשבון הערכים הפלסטיים... יש כאן טכניקה בשלה, יסודית, ללא חיפוש אחר אפקטים קלים או ראוותניים“.
“[היצירה של ברמן] מפגינה צירוף של מחשבה אנליטית ואסתטיקה ומזכה אותנו בתערוכה מעוררת מחשבה ומבחינה זו היא מן הטובות שהוצגו בירושלים זה זמן רב.“
“התערוכה חורגת מתחום השגרה. לפנינו אמן רציני שפיתח לעצמו סגנון עצמאי. את סגנונו אפשר לכנות ‘סוריאליסטי-אבסטרקטי‘... ציוריו של ראובן ברמן הם דוגמה לציור אינטלקטואלי שהגיע להישג נאה.“
“בתערוכה כולה ניכרים שיקול ועיבוד קפדניים ביותר, שלמרות הגוון האינטלקטואלי שבהם, הריהם חופשיים וישירים ביותר מבחינת הביצוע, ונקיים מיובש שכלתני - עיוני.“
"מעטים האמנים אשר השתמשו באופן כה נרחב במושגי הסימטריה, חתך הזהב וטור פיבונאצ'י כפי שעושה ראובן ברמן קדים. תפישתו את היופי הטמון בצורות גיאומטריות מרחביות ניתן להשוות רק לזו של אחדים מגדולי המומחים בגיאומטריה. הוא אפילו הצליח לשלב באחדות מיצירותיו הנפלאות המחשות של מערכות פיזיקליות סבוכות כגון גבישים לא-חזרתיים (quasi-crystals) - מבנים מפתיעים שנתגלו לראשונה בשנת 1984. יצירותיו של ברמן קדים הן דוגמה נהדרת להשפעת הגומלין העדינה בין ה“יופי" שבמתמטיקה לבין האסתטיקה."
הסדר בטבע קיים במסגרות הגדולות. הוא קיים גם בחיי אנוש – במובן הביולוגי והסביבתי – אך שם הוא נשמר באורח סטטיסטי ועם טווח טעויות רחב למדי, כלומר אין הוא נשמר במדויק בכל מקרה בנפרד. בטווח הזה מתנהלים החיים. יוצא אפוא שמצד חושיו והווייתו של האדם ב“זמן אמת“, החיים שרויים במצב של מקריות מתמדת, והם אינם ניתנים לחיזוי מראש אלא בהכללות כה גסות עד כי אינן רלוונטיות. יכולת האלתור וכן המזל הם סגולות מפתח להישרדות.
על רקע מצב קיומי זה אני מנסה ליצור מצב של סדר יציב. הציורים שלי נובעים מכמיהה לשיווי משקל. כמשקל-נגד אני יוצר סדר סמלי, מעין גירוסקופ, אובייקטים רוחניים שהם מטאפורות לסדרים גדולים ומורכבים יותר. בציורים שלי אין דימויים מהמציאות החיצונית (הנראית לעין הבלתי-מזוינת), משום שנועדו להיות אנטיתזה לאותה מציאות. הסינתזה, לעומת זאת, באה לידי ביטוי בקיומם המשותף של הרקע והדמות כמקשה אחת, בדמות של סדר אוניברסאלי על רקע האנדרלמוסיה הפרטנית של החיים.
הטבע, בכל הרצף מהמיקרוסקופי עד לגלקטי וכנראה עד לקוסמי, מאורגן במערכות גיאומטריות. “האורגני“ אינו אלא המעֲטֶה החיצוני הדק של המטריקס הגיאומטרי האוניברסאלי. הטבע מעדיף יחסים כמותיים מסוימים בצורות ההתפתחות שלו ובתבניותיו. אותם יחסים פועלים בגופו ובנפשו של האדם, והם המקור לכמיהתנו להרמוניה וליכולתנו להבחין בה. כבר בשחר התרבויות הגדולות הראשונות ראו אנשים כי סודם של יחסים אלה וכוח היצירה הטמון בהם מכונסים בתוך המעשה הפשוט לכאורה של שרטוט עיגול מושלם. הם מצאו שעל ידי חלוקת שטחו של העיגול בשיטתיות, כנראה באמצעות יתדות וחבלים, אפשר “לפרוט“ על היחסים ולגרום לעיגול לחולל מתוך עצמו את כל צורות האב, לרבות הדפוסים של תהליכי האבולוציה. המעשה נתפס אז, ובמשך אלפי השנים לאחר מכן, כהתנסות סמלית במעשה הבריאה. גילוי הזיקות בין הצורות הנרקמות זו מתוך זו הביא להבנת עקרונות הריבוי והרבגוניות בטבע.
אין פלא אפוא שהשימוש בשיטת יצירה ייחודית זו יושם בעיצוב מקדשים, שגילמו את המאמץ המיוחד שהשקיעו בהם תרבויות שלמות בניסיונן ליצור אתרי חיבור בין החומר לרוח. המעשה הגיאומטרי-הרוחני היה נקודת מוצא היסטורית להבנת רזי העולם, ה“חומרה“ שבו וגם ה“תוכנה“. בימינו כבר לא בונים מקדשים, והגיאומטריה משמשת מכשיר טכני-הנדסי בלבד. אולם האמנות שגם היא שידרה את התכנים הללו בעבר, מסוגלת לכך גם היום.
אני נוהג להשתמש באחדים מאותם עקרונות, שמקורם בימי קדם ובטבע: גדילה והשתנות, “חתך הזהב“ (שהיה ידוע כ“מינון אלוהי“) מלבני שורש, קנונים של סדר צבעים הרמוני ו“טור הזהב“ (טור לוגריתמי הידוע גם כ“טור פיבונאצ‘י“, על שם מנסחו, בן המאה ה-13), אני מרגיש שהשימוש בשיטות אלה, על אף פשטותן, מקרב אותי לאפשרות לגעת ביסודות האמיתיים של הטבע ומאפשר לי לחקות, אמנם בפרימיטיביות, את סגנונו.
ההיסטוריה של תולדות האמנות נחלקת לשתי תרבויות-על השונות זו מזו. כל אחת מהן מאופיינת במנטאליות ובאתוס משלה. כל אמן נמשך אל אחת משתי תרבויות אלה על פי נטייתו האישית, אם כי, אולי, גם בהשפעת המקום והתקופה.
באתוס הדיוניסי (המכוּנה גם רומנטי ואקספרסיוניסטי), האמן עצמו הוא גיבור היצירה, וזו משקפת את עולמו הפנימי או מציגה פרשנותו האישית למציאות החושית הכללית. סימנו המובהק הוא “כתב ידו“ או משיחות המכחול שלו, פרי חוויותיו האישיות, שלעתים נראה כי אין לאמן שליטה עליהן. סימנים מקבילים אפשר למצוא בפיסול – בבחירת החומרים ובאופן הטיפול בהם. האתוס הדיוניסי תופס את תהליך היצירה כשרשרת של מעשים ותגובות, של אלתורים, של הרפתקה רווית מתח והתרגשות, שסיומה אינו ידוע מראש. ביטוי מקביל לכך במוזיקה הוא הג‘אז.
האתוס האפולוני (המכוּנה גם קלאסי וקונסטרוקטיביסטי) מתבסס על שני יסודות מרכזיים. האחד הוא בתפיסתו כי היצירה צריכה לגלם אידיאות, דהיינו ערכים המצויים מעבר להוויית הקיום היומיומי האישי והחברתי. השני הוא בקביעה מראש של החוקים שלפיהם תיבנה היצירה. דוגמת המופת של האתוס האפולוני היא הארכיטקטורה, בייחוד זו של המקדשים. מופת של סדר מופגן, תכנון, מערכות הרמוניות משולבות, כמו חתך הזהב וטור פיבונאצ‘י האגדיים (שמופיעים עד היום שוב ושוב בתחומי מחקר שונים) גיאומטריה מדויקת, אלגנטיות, וגימור מלוטש. כמו בארכיטקטורה, היצירה האפולונית אינה נושאת סממנים ממשיים של מגע ידו של היוצר. אישיותו, העדפותיו ושאיפותיו באות לידי ביטוי במכלול סגנונו. זהו ביטוי מושהה ועקיף, אבל בעל נוכחות מוחשית ביצירות המוגמרות. הביטוי המקביל במוזיקה הוא הפוגה.
אני עוסק בסדר הגיאומטרי מאז אמצע שנות ה-60 של המאה ה-20. אני פועל בתוך הפרמטרים של האמנות הקונקרטית, המטוהרת מכל קשר למציאות הנראית לעין. באמצע שנות ה-80 נתערער בי האמון במפעל הציוני לנוכח הפער בין אופייה המתגבש של המדינה לבין החזון שבגללו עליתי לישראל. הרגשתי שאם לא אצליח לבנות לי מחדש בסיס אידיאולוגי, לא תהיה לי ברירה אלא לנתק מגע. רעיון-המפתח שחיסל את המשבר והביא אותי למקם את עבודתי בהקשר חדש, היה בדימוי עצמי חדש. אינני ישראלי בלבד אלא גם תושב קבע במרחב הגיאוגרפי-תרבותי והיסטורי שמקיף את ביתי. הפכתי את מפת העולם העתיק לטריטוריה אישית, המשתרעת מהחידקל במזרח עד לעמודי הרקולס במערב, ומאבו סימבל בדרום עד מחוז ונטו בצפון. השתחררתי מהדחיסות היומיומית הלוחצת של החיים בארצי הצרה והפלגתי אל מרחב מרוּוח יותר בשטח ובזמן, שבו אני יכול לנוע בחופשיות.
כך החזרתי כביכול את הגיאומטריה המטפיזית לכור מחצבתה במצרים ולמורשת האדריכלות של המקדשים שהוקמו במצרים, ביוון, בירושלים ובעולם האסלאם. התמקדתי בעיקר בתוכניות של מקדשים (הדגמים הקוסמיים), בבנייה בכנען ובארץ ישראל, בפרטים אדריכליים, בהיבטים של התל (מארג מרובד בעל ארבעה ממדים) ובאובייקטים שונים. המעבר מהטוהר האסתטי אל המודעות לטריטוריה התרבותית שבה אני חי, היה אמנם מלווה בייסורי מצפון אבל משבר זה היה הכרחי וסימן את תחילתו של מסע חדש שכמובן כלל את מה שקדם לו ואף האפיל עליו. השתמשתי במערך הפרופורציות הקלאסי ובמאפיינים אחרים כדי ליצור גרסאות חדשות, תוך שילוב של רכיבים מתקופות וממקומות שונים יחד עם רכיבים ועם רעיונות חדשים. הצבעים קיבלו תכונות חדשות. הם לא היו עוד תצורות אוטונומיות טהורות, אלא נעשו למוליכי מידע והקשרים תרבותיים. הגעתי למסקנה שתמצית הצבעוניות של מרבית שטחה של הטריטוריה הזו מרוכזת סביב זוג המשלימים כתום/כחול. מתוך הציר הזה והטיותיו הסמוכות, בתוספת הניגוד החריף של אור (לבן) וצל (שחור) אפשר להרכיב את סולם הגוונים הנראים בנופים ובארכיטקטורה המקומיות. היחס הכמותי הטיפוסי הוא של כמות גדולה של גוונים שמקורם בכתום (גוני חום, אוקר, מדבר, חול, לבנים ואבני בניין) המעומתים עם כמות קטנה של גוונים שמקורם בכחול (גוני טורקיז, ירוק, אריחים משובצים, נאות מדבר וים).
“הולון“ (“holon“) הוא יחידת היסוד של כל תהליך אבולוציוני בכל תחום. המושג הומצא על ידי ארתור קסטלר ופורסם לראשונה ב-1967. ההולון הוא ישות שלמה לעצמה ובו-בזמן חלק של ישות אחרת. הולון חדש מכיל את קודמיו וגם עולה עליהם, לא רק במורכבותו אלא גם בתכונות חדשות שהתהוו בו מתוך עצם תהליך הריבוי, ההכללה והגדילה. בדגם ההולוני כל שלב התפתחות חדש מכיל בתוכו את כל השלבים שקדמו לו. הישן כלול בחדש ולא נמחק. לפיכך אפשר להגדיר מצב חדש כחזית הקדמית של הסך הכול ההיסטורי שלו. מצב זה הוא בעל משמעות עמוקה לגבי התפתחויות בתחום התרבות.
בדיעבד ראיתי שהדגם ההולוני מתאר את אופיים של השינויים שחלו בעבודתי ובדימוי העצמי שיצרתי, שלב אחר שלב. הוא גם מתאר במדויק את תהליך עיצובם של המארגים האסלאמיים.
אין להמעיט בערכם של השמות שאנו נושאים. שם מקרין דימוי, כלפי פנים וגם כלפי חוץ. לשם יש משמעות. השם שמעניקים לנו סמוך ללידתנו אינו בהכרח מוצא חן בעינינו או נוח לנו איתו. אני מניח שדבר כזה קורה כאשר הפרסונה שהשם מקרין לא מתאימה לדימוי העצמי, כלומר לאנימָה. שמות מורכבים מארבעה יסודות: זהות תרבותית או לאומית, פירוש מילולי, צליל, ומראה השם כשהוא מופיע בכתב.
מאז שנות העשרה שלי חיפשתי ואריאציות על השם שניתן לי – מארק רימונד ברמן. מקור אי-הנוחות העיקרי שלי היה “ברמן“. זו אי-נוחות שאני מרגיש עד היום. כשהחלטתי לחדש את הזהות היהודית שלי ולהפוך לישראלי, ביטלתי את “מארק רימונד“ ובחרתי ב“ראובן“. היה מקובל אז בארץ שעולים חדשים ונושאי תפקידים ציבוריים החליפו את שמותיהם היידישאיים-גרמניים לשמות עבריים. השם ראובן הוכיח עצמו כבחירה טובה. כעבור זמן רב, אחרי חיפושים הפזורים על פני כ-40 שנה (בהן התקשיתי למצוא שם שהיה טוב בכל ארבעת המובנים, וגם לא העזתי לשנות את שם המשפחה כל זמן שהורי היו עדיין בחיים) הוספתי “קדים“ ל“ברמן“ בכוונה למחוק לחלוטין בסופו של דבר את “ברמן“. בשנות ה-80 כשרבים חידשו את הזיקה למקורותיהם בגולה והחזירו את שמותיהם המקוריים לצד שמותיהם העבריים, לא נהגתי כמקובל. השתמשתי בתוספת “קדים“ בפעם הראשונה ב-1991, על הזמנה לתערוכת יחיד, כשהרגשתי שהזמן התאים להודיע על התאזרחותי המוחלטת, במובן האישי והאמנותי, בטריטוריה התרבותית המורחבת.
השורש קד“מ משותף למילים “קדם“ (מזרח), “קדום“ (של התקופה העתיקה) ו“התקדמות“. התאמה מושלמת! מאוחר יותר החלטתי להשתמש בראובן קדים, ללא “ברמן“, כשמי האמנותי. אני עושה זאת בהקלה נפשית גדולה. בכך סיימתי את פרויקט הזהות שלי, בסגנון “הולוני“ קלאסי.
שם התואר “דקורטיבי“, שהצופה המערבי מצרף בדרך כלל אוטומטית למארג האסלאמי (Islamic Pattern), ושיש בו כדי להעיד כביכול על היעדר משמעות והבעה – הוא מונח מטעה. המונח “ערבסקה“ מטעה באותה מידה. ייתכן שמקור ההערכה הנמוכה כלפי שני המושגים האלה הוא בכך שמקדשי הדתות הגדולות, למעט היהדות והאסלאם, שימשו מצע לרובד אמנותי נוסף, של תיאורי אירועים ודמויות מתוך הספרות הדתית. בדומה לעיצוב הרצפה של הקפלה הסיסטינית, המארגים הגיאומטריים היו רכיב משני, ולעתים אכן דקורטיבי, בסביבה הארכיטקטונית, ונותרו מחוץ למוקד תשומת הלב. היהדות והאסלאם, כידוע, אוסרות שימוש בדימויים העשויים להתפרש כסגידה לאלילים, ומתירות רק סימבוליקה גיאומטרית או ציטוטים מכתבי הקודש. באסלאם התכנון הגיאומטרי המתוחכם של המסגד הוביל לפיתוח “אמנות מדעית“ חדשה של דגמים משולבים. המבנה, הפשוט יחסית, שימש מצע של דגמים מורכבים שכיסו כליל את משטחי הפנים והחוץ.
שיטת היצירה הגיאומטרית האסלאמית מבוססת על שכפולן של צורות ראשוניות. בחירת הצורה הראשונית או עיצובה, וכן קביעת אופן שכפולה, משאירות כר נרחב למקוריות ולהכרעות אמנותיות על אף השיטתיות המחייבת של התהליך כולו. עם ההישגים הנעלים ביותר באמנות זו נמנים אותם מארגים המאגדים בתוכם גם תת-תבניות, ההופכות את המכלול לחוויה עשירה ורבת-רבדים, המשתווה למוזיקה פוליפונית קלאסית.
המארג האסלאמי שהבשיל בימי הביניים מצטלב לעתים קרובות עם תורת הפרקטָלים, אשר מאז שנות ה-80 המוקדמות של המאה ה-20 פיתחה דגמים גיאומטריים של תופעות טבע שנחשבו עד אז כאוטיות ונעדרות סדר. השיטה הפרקטָלית מבוססת גם היא על שכפול צורה גיאומטרית פשוטה באופן שיוצר אשכולות הולכים וגדלים, המתחברים יחד בתהליך אינסופי. סימן ההיכר של מבנה פרקטלי הוא בכך שהמקבצים הגדולים ביותר זהים בצורתם הכללית למקבצים הזעירים שמרכיבים אותם.
כך, בהקיפו את המדע ואת המטפיזיקה, המארג האסלאמי הוא מטאפורה חזותית מושלמת למורכבותם, שילובם ואינסופיותם של תהליכים אוניברסאליים.
התרבות השלטת כאן, במערב אסיה וביותר ממחצית היקפו של הים התיכון, היא תרבות האסלאם. השפה החזותית של תרבות האסלאם הקלאסית היא גיאומטריה מערכתית דייקנית בעלת מניעים ותכנים מטפיזיים – אמנות אפולונית במיטבה. על אף העובדה שישראל מוקפת בתרבות זו, התעלמה האמנות הישראלית הדיוניסית מקיומה. כאז כן היום, האמנות הגיאומטרית המערכתית נותרה בלתי-מוּכרת לאמנות הישראלית או בלתי-מוערכת על ידה. משום כך הוגבלה התייחסותה של האמנות הישראלית למזרח הערבי והצטמצמה לחומרי הווי ולאנקדוטות. תחילה היתה ההתייחסות רומנטית ונאיבית באופייה, ובעשורים האחרונים היא מרוכזת במסרים פוליטיים. מעולם לא התקיים שיח עם אמנות האסלאם, מלבד מקרים ספורים של התייחסות לאמנות העממית. ייתכן שאחת הסיבות לכך היא העובדה שהאמנות האסלאמית הגבוהה היא כיום בגדר מורשת תרבותית ולא תחום יצירה חי ופעיל. הישגיה הנעלים והאנונימיים הם בנק דימויים משוחרר מזכויות יוצרים, המשמש בעיקר מקור העתקה לבעלי מלאכה. עיסוקי המרכזי בשנים האחרונות מוקדש ללימוד המארגים, ולניסיונותיי לשלוט בהם ולגלגלם הלאה, בדרכי שלי. תנאי הסביבה כמובן השתנו, אך יחסי הגומלין התרבותיים הפוריים בין היהדות לבין האסלאם בספרד, בטרם האינקוויזיציה והגירוש, ראויים להיזכר.
מי שרוצה לחדור למהותה של אמנות האסלאם הגבוהה ולנהל איתה שיח יצירתי, צריך לדבר בשפת-העל של הסדר הגיאומטרי החוֹצה תרבויות. נראה שאין סיכוי שזה יקרה מתוך המוסכמה הדיוניסית, עם מכחולה המשרבט – כלי שאינו מתאים למשימה זו.